Fotografisanje morskih predela za početnike

More je omiljeni motiv fotografima od samog nastanka fotografije. Bilo da fotografišete kretanje talasa ili kreirate efekat svilenkastog zamućenja vode, more je odličan subjekat koji vašoj slici daje određenu atmosferu i osećaj drame. Kada fotografišete prirodu i na otvorenom prostoru, obično imate minimalnu kontrolu nad spoljnim uslovima. Međutim, kada fotografišete morske predele, možete da kontrolišete izgled talasa na snimcima. Važno je i da budete strpljivi i pažljivo posmatrate svoje okruženje jer čekanje na pravi trenutak obično daje odlične rezultate.

Nikon D810, f/6,3, 6 s, ISO 64, AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

PREDUZMITE MERE PREDOSTROŽNOSTI

Kada fotografišete morske predele, uvek imajte na umu da vremenski uslovi na obali ponekad mogu da budu veoma nestabilni, pa morate da budete svesni svog okruženja. Dobro zaštitite opremu od slane vode, peska i vremenskih prilika. Stavite filter na objektiv. On štiti objektiv od ogrebotina koje može da izazove pesak. Pre nego što otputujete na obalu, informišite se o kretanju plime i oseke ili njenom opsegu jer promene u plimi i oseci mogu da utiču na kretanje i talasanje vode. Proverite vremensku prognozu i pazite da vas ne uhvati olujno ili vetrovito vreme. Ako fotografišete u mraku, ponesite čeonu ili baterijsku lampu da se ne biste izgubili.

SAVETI ZA FOTOGRAFISANJE MORSKIH PREDELA

Dobra kompozicija je presudna za fotografiju. Kao i kod pejzažne fotografije, dobro je da u prednji plan uvrstite interesantne elemente kao što su stene, pristanište ili čak refleksije da biste kreirali kontrast.

Slobodno uđite u vodu. Ponekad fotografisanje iz drugačije perspektive ili ugla može da učini fotografiju još upečatljivijom. Ako želite da kadrom obuhvatite većinu scene, preporučujemo vam da koristite širokougaoni objektiv kao što je AF-S NIKKOR 24mm f/1.8G ED ili AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED. Korišćenjem široke žižne daljine možete da dočarate osećaj grandioznosti i veličanstvenosti.

More možete da fotografišete na različite načine. Korišćenjem različitih brzina zatvarača možete da promenite teksturu vode na snimcima. Na primer, pomoću velike brzine zatvarača, kao što je 1/500 s, možete da zamrznete kretanje mora i zabeležite njegovu silu. Da biste dočarali osećaj kretanja, koristite malu brzinu zatvarača, kao što je 1/2 s, da biste snimili kretanje vode. Korišćenjem brzine zatvarača od 1 sekunde ili duže, možete da kreirate „magličasti“ efekat vode. To slici daje osećaj tišine i mira.

Kada fotografišete obalu, verovatno ćete želeti da svaki deo kadra bude u fokusu. Koristite otvor blende od f/8 ili manji kako bi prednji plan i pozadina bili u fokusu.

Bilo da morske predele fotografišete pomoću duge brzine zatvarača ili nakon zalaska sunca, preporučujemo vam da fotoaparat uvek montirate na stativ. Oštrina je od ključne važnosti. Stativ može da stabilizuje fotoaparat i umanji šanse za nastanak zamućenih fotografija. Ako ste stativ postavili na obalu, on treba čvrsto da stoji na tlu jer nadolazeći talasi mogu da ga pomere ili obore. Kada snimite fotografiju, uvek proverite da li je oštra i bez neželjenih zamućenja.

KORIŠĆENJE FILTERA

Osim toga što mogu da zaštite prednji element objektiva, filteri takođe mogu da poboljšaju kvalitet fotografija.

U fotografiji pejzaža i morskih predela najčešće se koriste dva tipa filtera: gradualni filteri neutralne gustine (GND) i filteri neutralne gustine (ND). GND filteri se obično koriste u scenama visokog kontrasta, npr. kada je nebo mnogo svetlije od prednjeg plana. Oni vam pomažu da otklonite razlike u svetlini i postignete ujednačenu ekspoziciju. ND filteri smanjuju količinu svetla koja ulazi u fotoaparat, što vam omogućava da koristite dužu ekspoziciju. Omogućavaju vam i da koristite veći otvor blende i postignete manju dubinsku oštrinu.

Ne postoji samo jedan način za fotografisanje morskih predela. Eksperimentišite sa kompozicijom i podešavanjima i jednostavno čekajte pravi trenutak.