Kako da pravite bolje portretne fotografije

Saznajte koji elementi čine dobru portretnu fotografiju

To je lako, zar ne? Vaš prijatelj, supružnik ili dete traži od vas da ga fotografišete. Uzimate svoj digitalni fotoaparat i pravite fotografiju. Ali niste zadovoljni rezultatom i ne znate zašto. Fotografija je oštra i dobro eksponirana. Šta onda nije u redu? Upravo ste naučili da dobru portretnu fotografiju čine i druge stvari, a ne samo to da bude tehnički dobra.

Najpre razmislite o pozadini. Ona ne treba da odvraća pažnju od subjekta. To može da bude jednobojni zid ili tamnozeleno lišće – svaka jednostavna pozadina je dobra (bez izraženih linija ili šara). Ne postoji ništa gore od linije, bandere ili grane koja izgleda kao da „raste“ iz glave subjekta.

© Gary Small

D800, objektiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, prioritet zatvarača, matrix merenje, dopunski fleš.

Na ovoj fotografiji saobraćajni znak „raste“ iz glave subjekta.

© Gary Small

D800, objektiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, prioritet zatvarača, matrix merenje, dopunski fleš.

Na ovoj fotografiji sam se pomerio nekoliko koraka tako da saobraćajni znak više nije u kadru. Dobili smo fotografiju koja više prija oku.

Obratite pažnju na pozadinu

Ako se subjekat koji fotografišete nalazi ispred svetle pozadine, na fotografiji ćete možda videti samo njegovu siluetu. To je zato što svetlina pozadine može da dovede do toga da fotoaparat podeksponira subjekat, pa će on izgledati tamnije. Da biste rešili taj problem, možete da izbacite ugrađeni blic Nikon D-SLR fotoaparata ili uključite funkciju blica na COOLPIX ili Nikon 1 digitalnom fotoaparatu. Tako ćete osvetliti lice, ali i dalje postoji problem svetle pozadine. 

Svaki Nikon D-SLR i COOLPIX fotoaparat ima korekciju ekspozicije. Preeksponirajte fotografiju za jednu ili dve blende ili brzine zatvarača da biste izjednačili svetlinu subjekta i svetlinu pozadine. Ako i dalje niste zadovoljni rezultatom, probajte sa drugom pozadinom koja je tamnija od subjekta.

Imajte na umu da je glavni motiv slike subjekat. Ne fotografišite ceo prostor oko subjekta. Približite se subjektu fizički ili pomoću telefoto ili zum objektiva. Izolujte subjekat tako što ćete ga postaviti ispred jednostavne pozadine. Ljudska glava je vertikalna, pa je tako i fotografišite. Horizontalni portreti mogu da izgledaju nezgrapno.

© Gary Small

D800, objektiv AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, prioritet blende, matrix merenje, ugrađeni iskačući dopunski fleš.

Kompozicija ovog portreta nije nimalo interesantna. Subjekat se nalazi ispred zida od cigle i na sredini kadra. Oko nje postoji dosta slobodnog prostora koji ne doprinosi slici.

© Gary Small

D800, objektiv AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, prioritet blende, matrix merenje, ugrađeni iskačući dopunski fleš.

Na ovoj fotografiji sam tražio od subjekta da se nasloni na zid i licem okrene prema fotoaparatu. Takođe sam okrenuo fotoaparat vertikalno kako bih suzio kadar, pa slika izgleda interesantnije. Pozadine od cigle je sada postala dinamični element u kompoziciji.

Razmislite o odevnom stilu

Sada obratite pažnju na odeću subjekta. Jednobojna odeća je pogodna za portretne fotografije jer ne odvraća pažnju. Šarena odeća privlači pažnju posmatrača i skreće njegov pogled sa lica subjekta.

© Gary Small

D300, objektiv AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, prioritet blende, matrix merenje, ugrađeni iskačući blic fotoaparata.

Na ovoj slici subjekat ne samo da nosi šarenu košulju već i sedi pored police koja je pretrpana različitim predmetima, a suprotnim ramenom je naslonjen na vertikalnu zavesu.

© Gary Small

D300, objektiv AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, prioritet blende, matrix merenje, SB-900 uperen ka plafonu sa reflektorom koji baca svetlo na subjekat.

Na ovoj slici tražio sam od subjekta da se pomeri tako da vertikalna zavesa postane pozadina. Takođe sam tražio od njega da obuče jednobojnu majicu. Zumiranjem sam suzio kadar i uklonio elemente koji odvlače pažnju. Svetlo koje se odbija o plafon omekšava senke na slici.

Prijatni uglovi

Najzad: ako ne radite za lokalnu policijsku stanicu kao fotograf prestupnika, ne fotografišite subjekat tako da je celim telom direktno okrenut ka vama. Recite subjektu da malo okrene telo (možda 45 stepeni u odnosu na vas) i rotira glavu prema vama. To je lepša i prijatnija poza u kojoj ljudi takođe izgledaju vitkije.

© Gary Small

D800, objektiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, prioritet blende, matrix merenje, SB-900 Speedlight blic, direktni blic. 

Na ovoj fotografiji postoji nekoliko problema. Prvi je direktni blic koji osvetljava subjekat i stvara oštru senku u pozadini.

Drugi je pozadina sa elementima koji odvlače pažnju, kao što su ramovi slika na ivicama kadra, vidljivi plafon u vrhu kadra i kauč u donjem delu kadra. Najzad, poza u kojoj je subjekat okrenut direktno ka fotoaparatu ne godi oku.

© Gary Small

D800, objektiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, prioritet blende, matrix merenje, SB-900 Speedlight blic, indirektni bljesak.

Napravili smo lepu sliku tako što smo izolovali subjekat zumiranjem kadra. Pozadina više ne odvlači pažnju. Odbijanjem svetla blica o plafon omekšali smo svetlo (nema jakih senki koje narušavaju sliku).

Najzad, umesto što je subjekat celim telom direktno okrenut ka fotoaparatu, tražio sam od njega da zarotira ramena, okrene glavu prema fotoaparatu i prekrsti ruke.

Autor članka i fotografija Gary Small.