Savet stručnjaka: Moj omiljeni NIKKOR objektiv

Moj omiljeni NIKKOR objektiv
Zašto mi se sviđa AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Autor članka i fotografija Vinsent Versaće.

 

„Umetnost imamo da ne bismo propali od istine“

– Fridrih Niče

© Vinsent Versaće

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 sekunda, f/11, ISO 500, prioritet blende, Matrix merenje. Objektiv na žižnoj daljini od 48 mm

© Vinsent Versaće

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 sekundi, f/4,8, ISO 200, prioritet blende, Matrix merenje. Objektiv na žižnoj daljini od 62 mm

© Vinsent Versaće

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, ¼ sekunde, f/32, ISO 100, prioritet blende, merenje sa prioritetom centra. Objektiv na žižnoj daljini od 78 mm

Putujte lagano, bez mnogo opreme

Svaki umetnik ima svoj instrument. Instrument kroz koji kanališe svoju kreativnost – bilo da je to instrument koji koriste muzičari ili instrument u prenesenom značenju, kao što su platno i četkica kod slikara ili telo kroz koje plesači kanališu svoj unutrašnji glas.

Za fotografa to su fotoaparat i objektiv. Objektiv je četkica, senzor fotoaparata je platno, datoteka je partitura, a finalna slika simfonija.

Ako bih morao da izaberem jedan element koji najviše definiše prepoznatljiv izgled mojih fotografija, to su objektivi koje koristim. Imam više objektiva nego mala fotografska radnja. Najčešće pitanje koje mi postavljaju nije zašto sam odlučio da nešto fotografišem baš na taj način, već koji fotoaparat, objektiv i otvor blende sam koristio. Moj odgovor je sledeći: moj omiljeni fotoaparat je Nikon D750 (pre njega to je bio Nikon D610, pre njega D600, a pre njega D3X) a omiljeni objektiv AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Međutim, taj odgovor zapravo i nije nešto koristan. Konkretnije pitanje je zašto više volim da koristim jedan objektiv od svih ostalih. Svaki objektiv ima svoje kvalitete koji ga čine jedinstvenim. Volim objektiv 28–300 mm zbog toga što „oblikuje“ svetlo drugačije od ostalih objektiva. On je pravi izbor za mene jer zadovoljava sve moje potrebe u trenutku fotografisanja. Svaku odluku o slici, sve do finalne odštampane fotografije, morate da donesete u trenutku kada vas slika obuzme i kada pritisnete okidač.

Kada nisam u studiju, na teren idem sa četiri tela fotoaparata i devet objektiva. Većinu vremena koristim objektiv 28–300 mm iz jednog razloga: njegova svestranost. Mogu da ga koristim u rasponu od širokog ugla od 28 mm, što je osnovni vidni ugao ljudskog oka, do žižne daljine od 300 mm, što je dovoljno uvećanje da izbrojim pore na nečijoj koži, a da ne budem primećen. To je udaljenost kada možete da „osetite“ da vas neko posmatra.

Tokom perioda u kojem sam promenio četiri sistema fotoaparata, zadržao sam jedan objektiv kao svoj glavni izbor. Ono što je dovelo do te odluke je savršen sled događaja. Prvo, bio je to razvoj senzora od 24 megapiksela u telu 35 mm fotoaparata, Nikon D3X. 24 megapiksela je magičan broj jer je to dovoljna rezolucija za štampu kvalitetnih umetničkih fotografija dimenzija 112 x 92 cm. Drugo, bio je to razvoj senzora od 24 megapiksela koji daje datoteke slika koje su gotovo bez šuma na visokim ISO osetljivostima. Počevši od fotoaparata Nikon D600, zatim Nikon D610 i sada D750, fotografišem oslanjajući se na automatsko podešavanje ISO osetljivosti. Dobijam izvanredne slike sa veoma malo šuma koje su snimljene na veoma visokim ISO osetljivostima. Visok kvalitet slike je rezultat neprestanog unapređivanja senzora, EXPEED 4 procesora slike i NIKKOR posvećenosti staklu izuzetnog kvaliteta.

© Vinsent Versaće

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 sekundi, f/5,6, ISO 400, prioritet blende, Matrix merenje. Objektiv na žižnoj daljini od 300 mm

Kao što sam pomenuo ranije, veliki sam pobornik koncepta da je objektiv četkica, a senzor fotoaparata platno. Zato putujem sa mnogo različitih objektiva kada idem na teren. Iako putujem sa svim tim objektivima, i dalje imam običaj da koristim objektiv 28–300 mm. Ako ili kada mi zatreba univerzalni objektiv, 28–300 mm je moj izbor. Idealan je u situacijama kada ne znam da li će mi trebati široki ugao ili telefoto, što je gotovo uvek slučaj kada sam na terenu.

Razlog zbog kojeg biram ovaj objektiv ima veze sa važnošću nečega što se zove „bokeh”, što je način na koji objektiv prikazuje prelaz između fokusiranog dela kadra do zamućenja. Po mom mišljenju ta karakteristika je najvažnija kada birate objektiv. Svi objektivi fokusiraju, to je njihova funkcija, ali važnije je kako objektiv prikazuje prelaz između fokusiranog dela kadra i zamućenja. Fotografiju više čine predmeti koji su van fokusa nego oni u fokusu, to je čista fizika sočiva. Osim toga što je izuzetno oštar u tački fokusa, po mom mišljenju najvažnija karakteristika objektiva 28–300 mm je njegov veličanstven bokeh. Kada taj izvanredni bokeh spojite sa poboljšanom osetljivošću pri slabom svetlu senzora koji se koristi u fotoaparatima D4S, D750 i D610, dobijate slike izuzetnog kvaliteta. Senzori tih fotoaparata mi omogućavaju da snimam najlepše svetlo, kao i u uslovima veoma lošeg osvetljenja pomoću otvora blende i brzine zatvarača koji mogu da zamrznu trenutak. To znači da više ne moram da se oslanjam na svetlosno jake objektive (f/1,4, f/2,0 ili f/2,8) u situacijama sa slabim svetlom. Te objektive i dalje koristim zbog njihovog bokeh efekta, ali više ne moram da zavisim od njih u uslovima kada gotovo nema svetla.

Na prethodna tri fotografisanja u Burmi, prethodna tri na Kubi, dva nedavna u Indiji i drugim lokacijama koristio sam 28–300 mm kao svoj glavni objektiv. U prethodnih pet godina snimio sam više slika sa objektivom 28–300 mm nego sa bilo kojim drugim svojim objektivom.

Dobar sam samo onoliko koliko trenuci koji me obuzmu, a oni se dešavaju ispred mog objektiva. Moje finalne slike su dobre samo onoliko koliko i kvalitet objektiva i sistema fotoaparata koje koristim da bih snimio te trenutke. Slike koje kreiram su pečat moje karijere. U prethodnih pet godina svetlo sam najviše „oblikovao“ pomoću objektiva 28–300 mm. Tela fotoaparata dolaze i odlaze, ali staklo je večno.

Autor članka i fotografija Vinsent Versaće.