Najbolji saveti za fotografisanje prelepih zalazaka sunca

Zalasci sunca su jedan od najpopularnijih prizora za fotografisanje, a ono što je odlično kod njih je da nikad ne razočaraju. Čak i kada se sunce spusti ispod horizonta, večernje rumenilo koje osvetli nebo dvadesetak minuta posle zalaska sunca može da pruži prelepe rezultate. Isprobajte naše savete o tome kako da na najbolji način iskoristite ove magične trenutke.

©Nil Friman | Nikon School

• Dobar način da predvidite lep zalazak sunca je da posmatrate oblake: visoki, grudvičasti oblaci između kojih ima dosta prostora su idealni jer će svaki od njih biti obojen svetlom i kreiraće vizuelno prijatnu scenu. Slojeviti oblaci nisu dobar znak! Kišni dan je takođe često nagoveštaj lepog zalaska sunca. Ako kišni oblaci počnu da se razilaze u vreme zalaska sunca, to je prilika za fantastičnu fotografiju.

• Kada fotografišete zalazak sunca, morate da reagujete brzo. Na raspolaganju vam je oko dvadeset minuta da snimite fotografiju, a scena iz minuta u minut može da izgleda veoma drugačije zbog načina na koji se svetlo odbija od različitih stvari i promene njegovog intenziteta. Najvažnije je da se pripremite unapred jer ako podešavate nožice stativa dok traje zalazak sunca možete da propustite njegov najlepši deo.

• Da biste snimili upečatljive i dramatične fotografije zalaska sunca, zalazak sunca sam po sebi nije dovoljan – kadar treba da sadrži subjekte u prednjem planu, kao što su oblici, senke, detalji ili teksture, dok oblaci i ptice na nebu mogu fotografiji da dodaju element dubine i interesovanja i učine scenu življom.

• Uobičajeno ćete koristiti ekspoziciju dužu od sekunde (ako se sunce već spustilo iza horizonta), tako da ćete želeti da što je moguće više izbegnete podrhtavanje fotoaparata, što znači da ćete koristiti stativ i kabl za spuštanje zatvarača ili tajmer fotoaparata. Dok svetlo polako nestaje, otkrićete da će vam postepeno trebati sve duže brzine zatvarača. Pregledajte fotografije na ekranu i pomoću histograma (pogledajte u nastavku) i produžite ekspoziciju za naredni snimak ako je neophodno. Međutim, ako želite da se elementi u prednjem planu prikazuju kao siluete, povećajte brzinu zatvarača, ali ne preterujte sa brojem siluetnih detalja u prednjem planu jer njihova crnina može da dominira slikom.

• Dok je sunce još uvek na nebu, podesite prioritet blende (režim A na fotoaparatu), automatski ISO ako fotografišete iz ruke i fotoaparat bi tada trebalo da proizvede uravnoteženu ekspoziciju dok svetlo nestaje sa neba. Pri zalasku sunca, kada se svetlo veoma brzo menja, ako koristite ručni režim (režim M), moraćete da stalno prilagođavate podešavanja fotoaparata kako biste održali dobru ekspoziciju, a to smanjuje vreme koje imate da procenite osvetljenje i kompoziciju slike. Ako vam je potrebna manja brzina zatvarača, možete ili da koristite filter neutralne gustine ili da pređete na manju blendu, npr. f/11 ili f/16. Nizak ISO od 64 ili 100 će takođe omogućiti i sliku boljeg kvaliteta i manje brzine zatvarača.

Pri sumraku, plavom satu i kada sunce već zađe, ako još uvek slikate u režimu prioriteta blende, možda ćete želeti da koristite funkciju korekcije ekspozicije vašeg fotoaparata kako biste fino podesili vašu ekspoziciju i kako biste bili sigurni da je ona ispravna. Osim toga, kako biste imali punu kontrolu nad ekspozicijom, prebacivanje na ručni (M) režim će vam dati još više kontrole nad brzinom zatvarača i podešavanjem blende.

Kako biste bili sigurni da dobijate oštre slike u situacijama sa malo svetla, imate izbor između opcija Autofokusa ili Ručnog fokusa. Sa autofokusom, moći ćete da brže fokusirate u situacijama sa malo svetla, pomoću centralne tačke fokusa. Ako je fokusiranje i dalje otežano, pređite na manuelni fokus na objektivu i telu fotoaparata, aktivirajte opciju Živog prikaza slike, a zatim bilo preko ekrana na dodir bilo preko tastera „plus“ uvećajte sliku na vašem LCD ekranu i tada zarotirajte prsten za manuelno fokusiranje na objektivu sve dok subjekat ne postane kristalno jasan. Treća opcija bi bila da pretfokusirate objektiv na subjekat dok još uvek ima svetla i da zaključate fokus.

• Ako u scenu sumraka želite da uvrstite svetla, kao što su osvetljene zgrade ili ulična rasveta, pazite kako merite scenu – mračno okruženje može da zbuni merač svetla tako da podesi dužu ekspoziciju kako bi osvetlio tamne delove scene, ali će svetli delovi biti preeksponirani i pregoreli. Taj problem možete da rešite korekcijom ekspozicije – verovatno ćete morati da podeksponirate scenu za nekoliko blendi ako je njen veći deo taman. Ako scene zalaska sunca malo podeksponirate, to će takođe pojačati boje.

• Uverite se da koristite prava podešavanja ne samo tako što ćete pogledati sliku na LCD ekranu već i proverom histograma. Histogram je grafički prikaz opsega tonova na fotografiji i predstavlja trenutnu analizu slike koju ste upravo snimili. Kada fotografišete zalazak sunca, on će vam odmah pokazati da li je fotografija preeksponirana i da li su njeni svetliji delovi pregoreli. Obratite pažnju na gubitak detalja na svetlijim delovima slike – velika koncentracija vrhova krive na desnoj strani histograma. Ako je sunce na slici, neki svetliji delovi slike će verovatno ostati bez detalja, ali u mnogim slučajevima to ne predstavlja problem sve dok je veći deo krive histograma koncentrisan na sredini grafikona.

• Mnogi od saveta navedenih iznad važe i kada snimate video zapise zalaska sunca. Ako snimate direktno ka suncu koje zalazi, pazite na odblesak objektiva koji može da „ispere“ detalje. Taj problem možete da rešite izborom manjeg otvora blende da biste propustili manje svetla, pa će scena biti tamnija ili pomoću polarizacionog filtera koji blokira višak svetla ili difuznog filtera koji ga rasipa. Drugi pristup je da izostavite sunce iz kadra i fokusirate se na pejzaž koji osvetljavaju njegovi sve slabiji zraci (to važi i za fotografije). Da biste imali više opcija kada uređujete fotografije, pokušajte da fotografišete što je moguće više oba tipa scene dok još ima svetla.

Šest kratkih saveta

1. Uvek fotografišite u RAW (NEF) formatu kako biste na slici imali što je moguće više informacija sa kojima ćete moći da se poigrate u kasnijoj obradi fotografija.

2. Odaberite balans bele „dnevno svetlo“ ili „hlad“ kako bi nebo u sumrak bilo tamnoplavo a tungsten svetla imala toplu žuto-narandžastu boju. Međutim, ako fotografišete u RAW formatu, kasnije ćete moći da ispravite sve probleme u vezi sa balansom bele na računaru.

3. Opšte praktično pravilo: Sunce je na nebu? Prioritet blende. Sunce je zašlo? Manuelna ekspozicija.

4. Ako zalazak sunca fotografišete pomoću blica, to može da izgleda suviše očigledno. Međutim, možete da dobijete prirodniji izgled ako preko blica stavite tungsten filter ili filter tople boje.

5. Koristite gradualni filter neutralne gustine (ND) tako da je linija prelaza poravnata sa horizontom kako biste ujednačili kontrast između svetlijeg neba i tamnijeg prednjeg plana.

6. Ako niste noćna ptica, fotografišite zalaske sunca u jesen i zimu kada su dani kraći i zalazak može da počne čak i u 15:30 u Evropi, zavisno od toga koliko ste daleko na severu (što ste severnije, zimsko sunce ranije zalazi).

Autor članka i fotografija Nil Friman.