Boke za početnike

© Jody Dole, boke je vidljiv u prvom planu i pozadini. D3X, objektiv od 200 mm, 1/3200 s, f/2,8, -1,0 EV.

© Paul Van Allen, D3000, AF-S MICRO NIKKOR 60mm f/2.8G ED, 1/13 s, f/10. Iako veći otvor blende daje bolji rezultat, boke možete da postignete i sa manjim otvorom blende.

© Lindsay Silverman, D300, AF-S MICRO NIKKOR 60mm f/2.8G ED, ISO 200, 1/90 s, f/8, +1.0 EV. Iako veći otvor blende daje bolji rezultat, boke možete da postignete i sa manjim otvorom blende.
Boke potiče od japanske reči boke (ボケ) koja znači „mutno“ ili „zamagljeno“ ili fraze boke-adži koja znači „kvalitet zamućenja“. Boke se izgovara BO-ke ili BO-kej.
Posetite bilo koji veb-sajt ili forum koji se bavi fotografijom i pronaći ćete dosta diskusija o prijatnom bokeu koji omogućava omiljeni objektiv nekog korisnika. Pridevi se nižu jedan za drugim: prijatan, neverovatan, izvanredan, dobar, prelep, simpatičan, sjajan, odličan. Međutim, šta je tačno boke?
Boke se može definisati kao efekat prijatnog zamućenja pozadine van fokusa koji se dobija kada fotografišete subjekat svetlosno jakim objektivom i koristite najveći otvor blende. Jednostavno rečeno, boke je estetski kvalitet zamućenja koje nije u fokusu na fotografiji.
Iako je boke zapravo karakteristika fotografije, objektiv koji koristite određuje oblik i veličinu vidljivog bokea. Boke je obično vidljiviji na svetlijim delovima slike i na njega utiče oblik lamelica blende objektiva. Objektiv sa lamelicama kružnog oblika stvara zamućenje na kojem su svetliji delovi u obliku kružića. Ako koristite objektiv sa šestougaonom blendom, takvog oblika će biti i svetliji delovi zamućenja na slici koju snimite.

© Paul Van Allen, D3100, objektiv od 300 mm, 1/2500s, f/6,3. Iako veći otvor blende daje bolji rezultat, boke možete da postignete i sa manjim otvorom blende.

© Lindsay Silverman, objektiv od 90 mm, f/3,5, 1/40s. Ova slika je napravljena korišćenjem tehnike HDR i boke je vidljiv u pozadini.

© Paul Van Allen, Nikon 1 V1, 50 mm, 1/60s, f/1,4. Fotograf je ovu sliku napravio pomoću fotoaparata Nikon 1 V1 i FT-1 F-bajonet adaptera na koji je montiran svetlosno jak NIKKOR objektiv.
Postizanje bokea na slikama
Da biste na slici postigli boke, treba vam svetlosno jak objektiv – što jači, to bolji. Koristite objektiv koji ima otvor blende od najmanje f/2,8, a idealni su oni sa većim otvorima (f/2, f/1,8 ili f/1,4). Mnogi fotografi vole da koriste svetlosno jake fiksne objektive kada snimaju fotografije na kojima žele vidljivi boke.
Treba da fotografišete sa široko otvorenom blendom, pa je najbolje da koristite režim prioriteta blende ili manuelni režim. Manuelni režim vam omogućava da birate otvor blende i brzinu zatvarača. Režim prioriteta blende vam omogućava da birate otvor blende, a fotoaparat bira odgovarajuću brzinu zatvarača za ekspoziciju. Možete da koristite i režim fleksibilnog programa koji vam omogućava da izaberete kombinaciju najvećeg mogućeg otvora blende/brzine zatvarača.
Ne brinite ako nemate svetlosno jak objektiv. Ako povećate udaljenost između pozadine i subjekta, možete da postignete boke na slikama čak i kada snimate sa manjim otvorom blende.
Da biste povećali izglede za postizanje bokea na fotografijama, povećajte udaljenost između subjekta i pozadine. To možete da uradite tako što ćete smanjiti udaljenost između fotoaparata i subjekta. Što je dubinska oštrina plića ili što je pozadina udaljenija od subjekta, to će biti više van fokusa. Boke je vidljiviji na svetlijim delovima pozadine. Ako koristite pozadinsko osvetljenje, bočno svetlo ili svetlo za kosu, boke može da bude prijatniji za oko.
Portreti su odlični za boke. Boke naročito dolazi do izražaja kod portreta u krupnom planu. Cveće i drugi objekti u prirodi fotografisani u krupnom i makro planu takođe su popularni subjekti za prikazivanje bokea. A praznično osvetljenje ili drugi veoma reflektirajući objekti sa namerom fotografisani van fokusa postaju razvučeni svetlucavi kružići.
Boke može da umekša fotografiju koja je veoma svetla. Koristite ovu tehniku da biste odvojili subjekat od pozadine i mogli da iskoristite pozadine koje nisu naročito fotogenične. Prijatno zamućenje ističe subjekat i ne odvlači pažnju od njega.
Autori članka i fotografija Jody Dole, Kristina Kurtzke, Lindsay Silverman i Paul Van Allen